Stobery's Land

" Ketawa Tak Bererti Gembira, Menangis Tak Bererti Duka"

Tuesday, October 19, 2010

Stilletto heels cantik tapi bahaya


Bismillah..

sruuuuutt...*lap2 hidung..Opst sorry aii xbape sehat ekcely flu pastu sakit tekak..=.=' dua penyakit yang da agak lama i tak rasa..uhuhuhu..sah2 la skang musim tak menentu...jap hujn..panas..so..sila minum banyak air yer..bukn air sejuk..air kosong/mineral ok..

Sebut soal kesihatan ni kn..pada uOls yang girls2 ni..uols mesti suka pakai high heels kan...tapi uOls tau tak yang kalau da selalu sangat pakai hih heels dan jalan jejauh...sangatlah bahaya untuk kesihatan uOls..xcaya? try la uOls pakai high heels ni n tahan jalan pusing satu pejabat ke kelas ke..pe uOls rasa kat tumit,jari dan pangkal peha rite?..ha...mesti rase sengal-sengal dan lenguh kan..tu lah bahaya namanya.nak-nak bagi ibu2 yang sedang preg tu.


pic Google

Kajian dibuat Persatuan Ortopedik Kaki Amerika Syarikat mendapati wanita yang mengenakan sepatu bertumit tinggi sekurang-kurangnya tiga sentimeter (cm) akan meningkatkan tekanan pada lutut sehingga 26 peratus. Keadaan ini akan mengundang penyakit sendi dan osteoporosis. Malah, ia juga boleh mengakibatkan berasa sakit pada kuku, bengkak jari kaki sehingga menjadi radang kulit, kesakitan pada punggung dan inflamasi pada tendon sehingga mengundang kesakitan pada bahu, lutut, siku, pergelangan kaki juga tangan.

Menurut Pakar Perbidanan dan Ginekologi, Pusat Rawatan Islam (Pusrawi), Kuala Lumpur, Dr. Asmah Yun Mat Sidek, wanita yang mengandung seharusnya mengelak daripada memakai kasut yang bertumit lebih daripada satu setengah inci (3.8 cm).

Ini kerana, sewaktu mengandung pusat graviti mengalami peralihan manakala pelvis berubah bentuk dan menanggung bebanan berat yang bertambah di sebabkan oleh bayi yang dikandung

Wanita biasa yang tidak mengandung juga mudah mengalami sakit belakang jika memakai kasut tinggi lebih-lebih lagi yang bertumit halus.
Begitupun, risiko kesakitan itu lebih tinggi pada wanita mengandung iaitu antara 70 peratus sehingga 80 peratus

Pemakaian kasut tumit tinggi juga boleh menyebabkan perubahan pada postur tubuh, di mana pelvis akan terkehadapan dan terjadinya lengkungan pada bahagian belakang

Ha..bahaya kan kan..tapi kalau nak pakai sekejap2 xpe kot...tapi jangan amalkan selalu...begitu jugak dengan pemakain wedges heel..bahaya jugak tu kan.pakai yang 1/2 atau 1 unci rasa da cukup kot, xperlu nak tinggi2 sangat.

I pon suke pakai kasut tinggi2 ni sebab i ni pendek! huhuhu tapi skang da kurangkan sebab mang terasa kesan-kesan dia tu..lenguh2 nak2 kalau jalan jejauh contohnya bershopping perghh naik melecet.better pakai sandel biasa atau yang comfort.


info: google

ok babai..

Nota comey: mencegah lebih baik

dari merawat...kan..

3 Comments:

Post a Comment

ce citer

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home