Stobery's Land

" Ketawa Tak Bererti Gembira, Menangis Tak Bererti Duka"

Thursday, November 4, 2010

Pengalaman banjir

Bismillah..

Wah...skang da masuk musim hujan..cepat la pula kan, selalunya musim hujan ni dalam bulan 12 baru datang.Tapi kali ni di daerah utara yang paling teruk dilanda banjir.Kedah dengan Perlis..habis lah rosak segala sawah bendang yang menghijau -_-

Uols ada pengalaman main banjir tak? atau pun rumah or negeri tempat uOls tinggal ke, pernah tak di timpa banjir? banjir besar ke kecik ke xkisah arr kan janjinyer dipanggil banjir.Ada yang cakap wahh best nya hujan lebat..banjir boleh main air..tu bagi uOls yang tak tau macam mana rasanya orang yang terkena bencana ni.Kalau bagi yang da terkena taulah betapa seksanya hidup kan.uOls nak ke bersesak2 dalam pusat banjir? rumah uOls habis rosak,harta benda rosak,xboleh bekerja, makan apa yang ada tak kurang juga sampai ada yang terkorban.

I pernah rasa pengalaman banjir ni kalau tak silap dalam beberapa tahun yang lepas.Masa tu i sakit xboleh berjalan,Sangat susah la time tu.Terpaksa tumpang rumah sedara.Naseb baik la dia ada n tinggal kat rumah yang tinggi.Masa tu, umi, abah, adek2 dan akak2 semua bertungkus lumus selamatkan barang2 yang boleh diselamatkan.Walaupun banjir tak la sedalam mana, tapi kesan selepas banjir tu memang la memenatkan.

motif pic? pikir la sendri hik

Segala sampah sarap, kesan kekotoran air,melekat2 dekat dinding rumah.Perlu disental,di cuci bersih lepastu buang barang yang rosak, susun balik barang yang diangkat sangatpenatok...lepas banjir semua demam, sakit-sakit urat.huhuhu..dan bagi i banjir bukan benda seronok. Tapi semua tu dugaan dari Allah untuk kita umatnya kan.So kena lah terima dan redha.Dugaan kecil aje tu.Kita mampu menghadapinya InsyaALLAH..

Dan setiap tahun bila tibanya musim hujan, tengkujuh ni my mom la orang paling risau.Yerla mana la tau kot2 terkena banjir lagi..huhhu mintak dijauhkan...Amin..

Hope pada mangsa2 banjir di perlis Dan Kedah, banyak2 kan bersabar yer.Begitu juga dengan mangsa di Terengganu (negeri i) dan kelantan.diharapkan semua ni akan cepat reda...

Jangan cepat mengeluh..panas kita mengeluh, hujan pun kita mengeluh.So bersyukur dengan apa sahaja yang Allah kurniakan..

Waallahualam..

nota comel:

dengar citer kat

Johor panas terik ek..



7 Comments:

Post a Comment

ce citer

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home