Stobery's Land

" Ketawa Tak Bererti Gembira, Menangis Tak Bererti Duka"

Thursday, September 17, 2020

covid19

Assalamualaikum

after ayears tak berblog. tetiba rasa nak menaip malam  ni. laptop baru repair so best la sikit nak meniap. guna henphone tak best sakit mata screen kecik.

Tahun 2020

tahun yang paling menduga buat kita semua seluruh dunia.

pendamic Covid19 telah menular sejak awal tahun 2020. dan semakin memuncak. semakin ramai dijangkiti

Apa Itu Covid19? 

Penyakit koronavirus (COVID-19) ialah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh virus korona yang baru ditemukan.
Kebanyakan orang yang jatuh sakit dengan COVID-19 akan mengalami gejala ringan hingga sederhana dan pulih tanpa rawatan khusus.

ARA PENYEBARAN
Virus yang menyebabkan COVID-19 tersebar terutamanya melalui titisan yang terhasil apabila orang yang dijangkiti batuk, bersin atau menghembuskan nafas. Titisan ini terlalu berat untuk terapung di udara dan akan segera jatuh ke atas lantai atau permukaan.
Anda boleh dijangkiti dengan menyedut virus tersebut jika anda berada berhampiran dengan orang yang dijangkiti COVID-19 atau dengan menyentuh permukaan yang tercemar, kemudian menyentuh mata, hidung atau mulut anda.


COVID-19 menjejaskan orang yang berbeza dengan cara yang berbeza. Kebanyakan orang yang dijangkiti akan mengalami penyakit yang ringan hingga sederhana dan pulih tanpa kemasukan ke hospital.

Gejala yang paling biasa dialami:
demam
batuk kering
keletihan
Gejala yang kurang biasa dialami:
sakit-sakit badan
sakit tekak
cirit-birit
konjunktivitis
sakit kepala
hilang deria rasa atau bau
ruam pada kulit atau perubahan warna jari tangan atau kaki 

Lindungi diri anda dan orang lain di sekitar anda dengan mengetahui fakta yang betul dan mengambil langkah berjaga-jaga yang sewajarnya. Patuhi nasihat agensi kesihatan awam tempatan anda.Untuk mencegah penyebaran COVID-19:
Bersihkan tangan dengan kerap. Gunakan sabun dan air atau pensanitasi tangan berasaskan alkohol.
Kekalkan jarak yang selamat daripada sesiapa yang batuk atau bersin.
Jangan sentuh mata, hidung atau mulut anda.
Tutup hidung dan mulut anda dengan siku anda yang dibengkokkan atau tisu apabila anda batuk atau bersin.
Duduk rumah jika anda berasa tidak sihat.
Jika anda mengalami demam, batuk dan kesukaran bernafas, dapatkan bantuan perubatan. Telefon terlebih dahulu.
Ikut arahan pihak berkuasa kesihatan tempatan anda.
Tidak pergi ke kemudahan kesihatan jika tiada keperluan membolehkan sistem penjagaan kesihatan beroperasi dengan lebih cekap, dengan itu melindungi anda dan orang lain.
Hingga kini, tiada vaksin atau ubat khusus untuk COVID-19. Penyelidikan sedang dijalankan untuk mencari rawatannya dan rawatan tersebut akan diuji melalui kajian klinikal. Pertubuhan Kesihatan Sedunia

Pengurusan Diri
Jika anda berasa tidak sihat, anda harus berehat, minum banyak air dan makan makanan yang berkhasiat. Duduk di bilik yang berasingan daripada ahli keluarga yang lain dan gunakan bilik mandi khas, jika boleh. Bersihkan dan nyahjangkit permukaan yang disentuh dengan kerap.
Semua orang harus mengamalkan gaya hidup sihat di rumah. Amalkan diet yang sihat, tidur, kekal aktif dan hubungi mereka yang tersayang melalui telefon atau Internet. Kanak-kanak memerlukan lebih kasih sayang dan perhatian daripada orang dewasa pada saat-saat yang sukar. Ikut rutin dan jadual harian sebaik mungkin.
Rasa sedih, tertekan atau keliru semasa krisis adalah normal. Berbincang dengan orang yang dipercayai, seperti kawan dan keluarga boleh membantu. Jika anda rasa semua ini terlalu membebankan, berbincanglah dengan kakitangan kesihatan atau kaunselor.

*sumber Google



0 Comments:

Post a Comment

ce citer

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home