Stobery's Land

" Ketawa Tak Bererti Gembira, Menangis Tak Bererti Duka"

Sunday, July 7, 2013

Jalan-jalan Kelantan

Bismillah
Assalamualikum.

Hari jumaat lepas kami sekeluarga ke Negeri Kelantan. Jalan-jalan makan- makan dan shopping2. Pergi3 buah kereta. Best kelantan ni xmacam negeri kelahiran aku, ape pon xder huu. Tapi aku hairanlah bila  ada segelintir orang kita yang cakap kelantan mundur, miskin dan tak maju. Saya bangkang!!!! Heeeee... Sebab kalau korang tak pergi Kelantan lagi, korang jangan nak memandai cakap gitu ok.

Kalah KL dah kot kelantan ni. Maju. Plan utama ke kelantan sebenarnya nk ke pasar malam wakaf che yeh. Tapi waktu siang tu saja lah singgah ke parkson. Ada sale giler2 ape lagi shopping laaa akak2 aku umi, mak cik pak cik aku. Aku jek xbeli pape. Entah, xtau nak beli ape. Huuu. Tengah hari singgah makan kat zakini nasi kukus. sedap murah dan puas hati.

Malam tu lepas isyak ke pasar malam wakaf che yeh. Makan malam  dulu kat situ, aku makan mee celup.. Yumm sedap. Jalan2 shopping2 perghh luas giler pasar ni penat kaki berjalan. mata pun da mengantuk dekat pukul 2pagi  baru balik hotel. Sakan2. Tapi aku just beli sehelai tudung bawal corak yang penting belom ada. orang pakai jenis tu. hiiii.

Aku rasa keluasan pasar malam ni lagi besar dari jalan TAR. Dan barang dia lagi murah kot. Sampai pening2 lalat aku tgk banyak sangat pilihan.. Di kelantan sepanjang jalan tu mmg banyak giler la kedaij ual macam2.seronok pergi sana, orang  kelantan mmg suka berniaga dari keje lain kot.

Pagi semalam sarapan sekali ngan lunch di medan selera ape entah, lupa nama dia. Kami makan nasi sup. Nasi, sup tulang@ sup perut, ayam bakar, keli goreng dan banyak lagi lah. Aku  makan sup tuloangm keli goreng, ayam bakar dengan kerang masak berlada.. ahh sedapnyaaa.. lepastu  singgah gerai jual  kuih muih. Ada bubur jagung, bubur keladi, bubur kacang, bubur pulut hitam, ada bubur biji nangka.. Omg!!! Semua sedap2 heavennya dok kelantan. Hahahha

Gerak balik terengganu dalam pukul 3 petang, sampai kat umah dalam kol 7 malam. Mandi2 solat rest sekejap, pukul 10 malam gerak balik kemaman. Masing2 da keje hari ni. Umi dengan abah ada kat kg.Mungkin seminggu lepas puasa dorang balik sini.

InsyaAlllah akan ke kelantan lagi. Belanja pon xbanyak. Caya lah yang penting makanan dia sedap dan murah, kena ngan citarasa kami orang pantai timur kot, xpedas sangat. Cuma manis dia telebih la sikit nak di bandingkan dengan negeri lain. Heee...

InsyaAllah next plan nak ke Perak ------> Penang ------>Perlis ------> Langkawi.

*baru sedar xder sekeping gambar pon aku ambil sepanjang ada kat sana -..-