Tuesday, February 12, 2013

entry tahun 2012- banjir

Bismillah..

Dah masuk bulan Feb 2013, tapi entry  tahun 2012 masih lagi tak buat. huu punyalah bizi dan malas.
Alkisah bulan disember 2012 yang lepas, hari Rabu 26 Dis 2012 rumah akau telah dinaiki air, hah apekah itu? ya banjir. banjir paling teruk selama 16 tahun aku tinggal di kemaman ni. dulu pernah lah juga banjir, tapi tak lah seteruk ni. Air mencecah  pinggang dalam rumah.

Semua masih segar dalam ingatan ni. Pukul 1 am, kak ta, jiran sebelah rumah kejutkan aku selepas berkali-kali dia call tapi aku tak sedar. tidur mati katanya. huuu.masih terngiang suara kak ta menyebut " da, bangun air dah naik ni, kejutkan semua suruh standby, angkat barang yang mana boleh'. aku terus bangun dari tidur, jengtuk kat luar masih sunyi. Yeke banjir ni? macam tak pervaya pun ada, kejutkan adik-adik suruh angkat, barang yang mana boleh, ambil dokumen-dokumen yang penting letak tempat tinggi. masa tu umi abah ngan akak2 abang2 ipar semua ada di kampungt, yang tinggal cuma aku dengan adek 2 orang. dari pukul 1am sampai l;ah ke pukul 10 pagi air naik ce[at jek da memenuhi dalam rumah. padahal da sesiap buat tembok depan rumah, tapi Kuasa Allah siapa boleh menghalang. Air ,eelabihi tembok tyang da bertahun buat tu. So redha jeka, pasrah tengok peroabot ditenggelami air.
lepas 2 hari baru air surut, abah dengan abahng2 ipar datang bersih rumah. ya allah masa tu rasa nak piotam pun ada tengok kedaan rumah yang berselerak, kotor. banyak perabot yang rosak teruk dan kena buang. kati 2 biji, almari berbiji2, kain baju, larpet banyak lagi lah. Boleh diktakan dalam 30-40% jugak lah barang yang dibuang. fuhhhh.. penat jangan cakap lah. till now pon masih ada yang belom dibersihkan dan dikemas dengan elok lagi.

 erea Bukit Mentok 

 Depan Rumah 

 Air makin dalam 


Semoga inilah banjir terakhir. jangan ada banjir lagi dalam masa terdekat ni. tak sangguip rasanya. erea bandar Baru Bukit Mentok, taman perumahan yang aku duduk ni memang terjejas teruk. ada yang tenggelam terus pon ada, Aku ni kira bernaseb baik sebab erea paling lambat dan tak teruk sangat.


huuu Wassalam... Selamat Tahun Baru 2013

No comments:

Post a Comment

ce citer

Nuffnang