Stobery's Land

" Ketawa Tak Bererti Gembira, Menangis Tak Bererti Duka"

Sunday, July 14, 2013

Istiqomah

Bismillah
Assalamualaikum

Alhamdulillah hari ni hari ke 5 kita berpuasa. Hari ni hujan dan cuaca amat baik sekali. Dalam hidup kita perlukan perubahan. Perubahan dari kurang baik kepada yang lebih baik InsyaAllah.. Untuk berubah manusia perlukan sikap Istiqomah dalam membuat sesuatu perkara yang baik.

Apa itu Istiqomah? Kalau dalam bahasa melayu maksudnya konsisten dalam membuat sesuatu perkara.

Hadith : Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Tidak lurus (istiqomah) iman seseorang hamba itu sehingga hatinya lurus dan hatinya tidak akan lurus sehingga lurus .



Riwayat Ahmad


Huraian

1. Maksud istiqomah ialah tetap teguh di atas jalan yang betul lurus yang membawa keredhaan Allah S.W.T.
2. Dasar istiqomah adalah istiqomah hati iaitu lurusnya hati di atas tauhid. Apabila hati telah beristiqomah kepada Allah dalam erti kata takut, cinta, tawakkal dan mengagungkan Allah maka seluruh anggota tubuh akan taat kepadanya. Ini ialah kerana hati adalah raja kepada badan manakala anggota badan adalah rakyatnya.
3. Anggota terpenting selepas hati yang mesti diberi perhatian serius agar beristiqomah ialah lidah kerana lidah adalah terjemahan hati yang menggambarkan pemikiran seseorang.





Semoga aku akan terus Istiqomah dalam menjadi hambamu yang berimah dan bertaqwa Ya Allah. Istiqomah dalam melakukan amal ibadat menutup aurat dan menjaga diri sebagai mmualimah yang sejati. Amin.ami.semoga di beri kekuatan hati.

Wassalammm

0 Comments:

Post a Comment

ce citer

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home