Saturday, October 3, 2009

eiy-Da~ sEdaRkaH Kitew?

Salam...

Entry kali ni aku nak sentuh soal Bencana yang semakin menjadi-jadi kat dunia ni.Korang mesti tau kan pasal gempa bumi dekat Sumatera Indonesia,Tsunami dekat Souto Amerika,bangunan runtuh sana sini, jalan runtuh, kebakaran, kemalangan yang semakin menjadi-jadi dan macam-macam lagi lah.Korang der terfikir tak kenapa semua ni terjadi?..der yang cakap..ni tanda-tanda awal kiamat,der jugak yang cakap ni semua peringatan daripada Allah kerana kita semakin tersesat dan semakain lalai dengan ajarannya.
Tapi soal Hari Akhirat. Kiamat tu semua dita nagan Allah..kita sebagai umatnya hanya perlu selalu berdoa, beribadah dan menunaikan segala tanggungjawab kepada Nya.
Ternyata semakain ramai diantara kite yang semakin tersesat, semakin lalai dengan duniawi.
Minum arak, ber suka ria,buat maksiat, dedah sana, dedah sini, cium sana, cium sini,berpeluk2 bukan muhrim tak tau mana dosa dan mana pahala.
..uish..sungguh2 menakotkan.Adakah kita sedar segala bencana yang Allah turunkan itu adalah untuk mengingatkan kita tentang sesuatu?..tentang kelalaian,taksubnya kita pada dunia yang hanya sementara ini.Lupanya kita pada kewajipan sebagai umat Islam.Solat,Mengaji,Berpuasa,menutup aurat, menjaga tingkah laku.

Peringatan kepada diri aku jugak.Yer la kita ni sebagai manusia biasa yang terlalu terdedah kepada duniawi, kecanggihan teknologi,kemewahan hidup dan kebebasan hidup mudah lupa pada mana asal kita.
Allah tidak akan bersikap kejam pada umtnya.Segala ape yang terjadi, ada hikmah disebaliknya.ini satu PERINGATAN buat kita...
So..marilah kita renung-renungkan dan berfikir sejenak sejauh mana kita tersesat.

3 comments:

  1. salam...

    betul 2 akak.. erm, wallahualam semua nie kerja Allah.. tp harus sebagai umat islam, amek iktibar dr semua musibah yg berlaku.. benar kan?

    dlu kan ade kejadian tanah runtuh kt kawasan mewah mne ntah kt selangor yg ade sultan selangor pn turun tu.. mgkn 2 antara tanda2 kekuasaan Allah utk bg kesedaran pd yg berharta supaya dekatkan dri pd Allah... wallahualam

    psssttt: sis, cm ade tertinggal budak cyumel's blog pye link kt list of your perberet's blog! lalalala :P

    ReplyDelete
  2. haah kan..erm..entah dorank tu sedar ke tak kan...
    takut bile difikir2kan..huhu..
    p/s..: erk..blog sape tu?/..ahahaha..

    ReplyDelete
  3. dOniA2~ . . . DoniA dA nuc kiAmAt dEH

    ReplyDelete

ce citer

Nuffnang