Sunday, October 16, 2011

Yang Tua diHormati

Bismillah...


Selamat hari ahad uOls...mesti ramai yang cuti hari ni kan.Tapi I keje, beselah keje sendiri macam ni la...Jumaat jek la satu hari WAJIB i bercuti.penat gak kalau hari2 dok mengadap komputer jek.Sekarang ni mata asek pedih2 jek.huhuhu...risau gak kalau tahap kerabunan akan bertambah..da malas kot nak menambah power spek ni...nanti kang tebal sampai naik juling mata acaner? adeiii....

Habis selingan.Senanya iols sedih sikit dengan sikap segelintir manusia sekarang ni.Yang suka menokok tambah cerita, yang suka buat orang lain berpecah belah dan manusia yang jenis hanya nampak kesalahan orang lain berbanding kebaikan dan kebajikan yang dibuat.

Terperanjat sikit bila dapat satu msg yang seolah2 mengatakan yang kami ni sangat teruk.Walhal mereka seperti tidak mahu mengaku kesalahan sendiri.Memang boleh dikatakan mereka seolah2 tidak mengenang budi.Mungkin bagi mereka mereka tidak bersalah.tapi apalah salahnya kalau tunjuk sedikit rasa hormat dan 'kenang budi' tu pada orang telah banyak berbudi.Bukan mengharapkan pembalasan atau apa.cuma sekelumit rasa dihargai.Bila kita mula rasa diri tidak dihargai dan mula meluahkan rasa tidak puas hati, hal lain pula yang mereka ungkitkan.kami orang yang mampu akan selalu menolong walau dalam apa cara sekali pun.jangan lah disebabkan benda sekelumit zarah, jasa yang sebesar gunung dah tak nampak.

Yang tua dihormati dan yang muda dihormati.Bukan mahu menegakkan benang yang basah, tapi kalau orang muda tidak pandai dan tidak mahu menghormati yang tua macam mana yang tua mahu menyayangi yang muda?...Bila yang tua mula menunjukkan rasa tidak puas hati, nak salah mereka? mengalah lah..ingat jasa dan pengorbanan mereka selama ni...Jangan jadi kacang lupakan kulit...Fikir2kan lah...guna akal, bukan emosi...

WaAllahualam..





No comments:

Post a Comment

ce citer

Nuffnang