Monday, October 11, 2010

Kemalangan Menyayat Hati 10.10.10

Bismillah....

Semalam 10.10.10 selain dari tarikh keramat Pernikahan Angkasawan Negara kita Datuk SMS dan isteri Datin Dr. Halina yang sangat meriah tapi simple, i like ok! dengar khabarnyer, dorang tak mau buat meriah2 kan..nak buat simple aje..tapi mungkin sebab dah nama pun Angakasawan Negara Pertama..tak salah kot kalau dibuat liputan meluas oleh media..boleh jugak buat kenang-kenangan pada generasi akan datang.Tak gitu? soal membazir ke apa ke...terpulanglah pada pendapat masing2. kan..Ok congrats!

Tapi yang xbestnya, bila 10.10.10. ni jugak berlakunya tragedi yang menyayat hati. Kalau Uols tahu, kes kemalangan maut yang sememangnya dasyat telah berlaku semalam dalam jam 6.30-7.00 malam menyebabkan 12 kematian membabitkan dua bas, tiga kereta dan sebuah van di Kilometer 223 Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) arah selatan berhampiran Pedas.

REMBAU: “Saya melihat ada mayat tanpa kepala dan ada yang putus tangan sebaik turun dari bas selepas kemalangan. Keadaan begitu tragis kerana banyak mayat bergelimpangan,” kata Bohari Saikon, 48, saksi kemalangan ngeri menyebabkan 12 kematian membabitkan dua bas, tiga kereta dan sebuah van di Kilometer 223 Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) arah selatan berhampiran Pedas, petang semalam.

Ketika kejadian kira-kira jam 6.50 petang itu, Bohari dan 43 rakannya yang juga bekas tentera menaiki bas Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dalam perjalanan pulang ke Melaka selepas mengadakan perjumpaan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam majlis perhimpunan raksasa Persatuan Bekas Tentera Malaysia di Bukit Jalil, jam 2.30 petang.

Beliau berkata, sebaik tiba di tempat kejadian, sebuah bas ekspres dari Melaka tiba-tiba terbabas dan melanggar penghadang jalan sebelum merempuh tiga kereta, sebuah van dari arah bertentangan termasuk bas dinaikinya.

“Bas ekspres itu terbalik merentangi jalan. Pemandu bas yang saya naiki juga parah akibat rempuhan bas terbabit yang mengenai bahagian pemandu,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Katanya, sebaik kejadian, dia dan rakannya turun dari bas untuk membantu menyelamatkan penumpang yang selamat.

“Keadaan begitu menyayat hati apabila saya lihat banyak mayat bergelimpangan. Saya tidak dapat pastikan mangsa yang terbunuh itu menaiki kenderaan apa kerana keadaan bas ekspres, tiga kereta dan van itu remuk.

“Kami hanya membantu mereka yang cedera dan mengeluarkan mangsa yang tersepit. Mangsa yang selamat dan berjaya dikeluarkan dibawa ke tepi lebuh raya sebelum kami meminta bantuan kereta yang lalu untuk menghantar mangsa ke Hospital Melaka.

“Kami tidak berani mengangkat mayat kerana keadaan kecederaan pada mayat yang mengerikan. Setakat yang saya tahu, kebanyakan mangsa lelaki. Mungkin mereka ini penumpang bas ekspres berkenaan,” katanya.

Sementara itu, jurucakap polis berkata, setakat ini, sembilan mangsa dikenal pasti lelaki manakala selebihnya wanita.

Katanya, polis belum dapat mengenal pasti identiti semua mangsa dan jenis kenderaan yang mereka naiki ketika kemalangan. Ini kerana mayat berkenaan bergelimpangan di atas jalan dipercayai tercampak sejurus selepas kejadian.

“Semua mayat dihantar ke Bilik Mayat Hospital Melaka untuk bedah siasat. Siasatan awal mendapati bas ekspres terbabit dalam perjalanan dari Melaka Sentral ke Kuala Lumpur,” katanya.

Pegawai Operasi Bomba, Balai Bomba dan Penyelamat Rembau, Mohd Yusof Samad, berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 7.07 malam sebelum menghantar satu jentera ke tempat kejadian.

“Kami mengambil masa kira-kira sejam untuk tiba di tempat kejadian walaupun terletak kira-kira 20 kilometer berikutan kesesakan teruk lalu lintas sepanjang tiga kilometer,” katanya.

Menurutnya, pihaknya turut menerima bantuan jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Tampin.

Berita dipetik dari MyMetro

Nak tengok lagi gambar2 dan video kemalangan maut ni boleh klik kat sini OHTIDAK

Tetiba teringat kes kemalangan maut melibatkan Bas Ekpress SANI bulan 12 tahun lepas yang mengorbankan banyak nyawa termasuk mysisnyer adik ipar..

Alfatihah pada mangsa yang terkoban dan takziah pada keluarga mangsa yang terlibat..

Update:

Lagi gambar dan berita di sini

kredit: amazingnara.com


Nota Comel: Dari Allah kita datang,

kepada Allah jua kita kembali..waallualam..

6 comments:

  1. innalillah...ouh..yang express sani tu pon ade melibatkan kawan ezma jugak..sdey btol.. :(( kemalangan yang sungguh tragis...

    ReplyDelete
  2. al fatihah buat mangsa .. tragis.

    ReplyDelete
  3. bila tiada kesedaran sivik.. cam nie la kan

    sian tengok mereka yang menjadi mangsa

    Regard,
    BroFramestone Blog
    @ Sudi-sudikan melawati BroFramestone In D' House

    ReplyDelete
  4. spnjg perjalanan sy dari melaka ke kl, agak sukar berjumpe dengan bas yg dipandu dengan kelajuan yg ditetapkan, kbyknnye brada di lorong tgh atau kanan skali, kan dah ditetapkan kenderaan berat/besar supaya memandu di lorong kiri skali dan memotong di lorong tgh kembali ke lorong kiri

    tapi dlm kejadian ni, bas tersebut kekal di lorong kanan dari melaka sentral shingga ke tempat kejadian, even tak laju skalipun, lorong kanan skali bukan utk kenderaan besar gedabak macam tu, knapelah pemandu2 ni tak penah nak amek pengajaran

    ReplyDelete
  5. sis dah lama xnaik bas.. takut..!!!

    kalau bawa kereta, xsanggup tengok bas lalu sebelah

    Regard,
    Khaizarien Blog
    @ Sudi-sudikan melawati Khaizarien In D' House

    ReplyDelete
  6. hhuu. time tarikh baik pnya mesti sumthing happen. adih. grr

    ReplyDelete

ce citer

Nuffnang