Sunday, August 14, 2011

Dugaan Penghapus Dosa

Bismillah...

Hari da hari ke 14 kita berpuasa.Alhamadulillah..semua berjalan dengan lancar dan baik sekali. Walaupun sekali sekala macam tak tahan dengan dugaan cuaca yang tak menentu. Sekejap panas terik, kejap hujan.Tekak terasa haus selalu.Tak apa, ni la dinamakan dugaan kan. Lagi besar dugaan yang kita tempuhi, lagi besar la pahala yang kita akan dapat.InsyaAllah...

Sebesar mana pun dugaan yang Allah kurniakan pada kita, jangan lah sesekali kita mengeluh kesah, merungut dan berputus asa.Ingat satu jek, Setiap dugaan tu, pasti ada hikmahnya.Allah bukannya kejam nak turunkan dugaan yang berat pada kita. Kalau kita tak dapat nak hadapinya.lagi besar dugaan yang kita berjaya tempuhi, lebih besarlah ganjarannya nanti.

Selalu bersyukur dengan apa sahaja yang Allah berikan.Redha dan berserah.InsyaAllah segala yang payah akan menjadi lebih mudah.Pilih jalan yang baik untuk mendapat bimbingan dari Allah.Banyakkan bersolat , berzikir dan berdoa. Kadang-kadang Allah turunkan dugaan pada umatnya sebab tidak mahu kita leka dan terlupa padaNya.Mintaklah keampunan, keberkatan dan petunjuk dari Allah..InsyaAllah...segala yang baik Allah sentiasa turutkan.

Dugaan Penghapus DOSA


Hadith :

Dari Abdullah r.a katanya:

”Aku datang mengunjungiRasulullahs.a.wketika beliau sakit,
lalu kusentuh baginda seraya berkata:
”Ya Rasulullah! Demam andabertambah teruk.”
Jawab baginda,
”Memang demamku sama dengan demam dua orang kamu.
Kataku pula,
“Semoga anda mendapat pahala berganda pula.”
Jawab baginda:
”Semoga!”Kemudian Sabda
baginda pula:
”Tidak ada seorang muslim yang ditimpa cubaan berupa sakit
dan sebagainya melainkan dihapuskan Allah Taala dosa-dosanya,
seperti pohon kayu menggugurkan daunnya.”


(Muslim)


Wassalamm

2 comments:

  1. dugaan tu mengajar kita untuk jadi lebih tabah. kalau kita kuat, kita berjaya jalani ujian tu.

    ReplyDelete
  2. nice one. dugaan penghapus dosa(:

    btw, time2 posa ni memang jap2 panas, jap2 hujan.. kalau panas tu, terik gila.. kalau hujan, memang lebat gilak.

    nice entry !

    http://hafizilmi.blogspot.com/2011/08/isu-cik-anon-lagi.html

    ReplyDelete

ce citer

Nuffnang