Tuesday, April 6, 2010

eiyDa:: Masa makin cepat berlalu, banyak perkara yang belum tercapai::


Bismillah


Dah tamat kes budak nakal semalam..hari da aman damai senyap sunyi. Hope dak tu akan berubah lah yer.jgn notty2 lagi. Tu lah nmnyer publisiti murahan sehari...hehhee =p

Sebut sal berubahkan, perlu ke agak2 perubahan tu? ?...mmg sangat perlu, sampai bila kita nak hidup dalam takuk yang same kan.Dah makan 2, 3 tahun cam tu jugak tak berubah2.Perlu berubah kepada kebaikan...berubah dari susah ke senang...malas ke rajin...gemuk ke kurus....jahat ke baik....childish ke matang..macam2 lah kan...pendek kata dr negatif ke positif.

Masa skang ni cepat sangat berlalu seminggu sekelip mate jek. Rasenyer br hari tu celeb tahun baru 2010 skang da masuk bulan April...heh..cepat kan.
Umur pun semakin hari semakin meningkat..tapi sampai skang rase2nyer still banyak benda yang belum jugak berubah lam hidup ni...pernah korang rasa cam ni tak??
Nk berubah lam hidup kena ada matlamat..pe matlamat korang atau strategi korang lam hidup ni?...

Der yang nak hbskan stady...pastu dapat kerja best2....beli kereta...beli rumah...kahwin...der anak2..der family bahagia....der tanggungjawab....pergi Mekah wat Haji....macam2 la kan..Bila ada matlamat..mesti ada usahakan..kalau setakat angan2 Mat jenin..akhirnya mati jatuh pokok kelapa tak ada jugak gunenyer.So, bila ada matlamat, kena usaha bila da usaha tawakkal..ingat pada Allah.InsyaAllah semua akan tercapai.Kalau ada yang belum tercapai tu...mungkin belum ada rezeki.lebihkn usaha lagi.

Lagi satu buatlah wishlist pe yang korang mahukan.Sebab bila ada wishlist korang akan lebih berusaha dan terus berusaha untuk mendapatkan pe korang idamkan. Contohnya korang nak beli BeriHitam a.k.a blackberry, so..dr skang korang da kumpul duitkan.Itu baru benda yang riban2..belum yang puluh atau ratus riban kan..nak beli kereta..rumah...nak minang anak dara orang skang pon paling koman puluh riban dude!! riban2 da tak laku kowt!

Bila dah der wishlist kena la plak der ongkosnya..kalo setakat wishlist panjang berjeler tapi duit tarak..xguna..nak duit kena lah kerja..kerja lak kn la rajin...dapat gaji simpan..jgn boros..zaman skang ni duit duit duit..xder duit jgn hidup.T____________T.
Kalo ade salah tolong betul kan yer..sebab i buat enrty ni 100% dr kepala hotak i jek.heheh.

Tips berjaya dalam hidup:

~ Ada Matlamat hidup
~ Berusaha
~ Buat wishlist
~ Kerja kena rajin, amanah
~ Rajin
~ Duit
~ Tawakkal
~ Doa / Bersyukur
Nota Comel: teringat kata2
sorang ustaz ni
kalo nak kawen

kena ada
3 kunci
kunci rumah

kunci kereta
dan
kunci pejabat



No comments:

Post a Comment

ce citer

Nuffnang