Thursday, April 8, 2010

eiyDa:: Tips elakan diri dari TErbuncit ::


Bismillah


Bila terjadinyer kes2 buang bayi..kes2 rogol..cabul dan sebagainyer...sape yang akan jd mangsa?..semestinya kaun wanita kan. Kaum lelaki hanya akan di tangkap dan dihukum, tapi kaun wanita yang akan menaggung malu seumur hidup, dipandang hina oleh masyarat, dicepmuh dan dibenci. Tak patut kan..sepatutnyer kedua2 pihak harus trm hukuman dan cemuhan yang same.


Kaum wanita pon..korang jgn lah cepat sangat cair ngan pujuk rayu lelaki..jgn jd bodoh! kuat sikit diri tu dr hasutan orang ketiga aka SetaN tu.....yang ssh korang jugak...TERbuncit sape nk jawab??..
Lelaki tak kan buncit punyer kalo 10 kali buat bende haram pon..pikir2 lah.. jgn jd magse lagi..jgn lemah...kuat kuat!!lawan!!! Touch n Go! huhu...sape yang susah?..sape yang malu?..pastu mule lah....nk buang bayi yang tak bersalah tu..brani buat brani la tanggungkan..huhu... T____T..skang kes buang bayi ni sangat2 berleluasa..dikalangan orang melayu dan yang pentingyer orang Islam..sangat memalukan....salah sape yer?..yang penting bukan salah ibu mengandung.Salah diri sendri la kan.baca tips kat bawah ni :-

Tips elak diri dari kes rogol:


1. Jangan terima pelawaan orang yang tidak dikenali untuk tunjuk arah atau jalan, suruh orang itu minta pertolongan lelaki dewasa. Jika didesak juga, lari dan jerit minta tolong.

2. Jangan tumpang orang yang tidak dikenali sama ada kereta, motor atau basikal.

3. Jangan percaya dan ikut orang yang mengaku dihantar oleh ibu bapa untuk mengambil kamu balik dari sekolah, meskipun diberitahu ibu-bapa kemalangan dan sebagainya.

4. Jangan terima duit, gula-gula atau snek dari orang yang tidak dikenali, jiran, jaga sekolah, guru atau teman lelaki jika berseorangan sahaja dengan mereka.

5. Berhati-hati apabila dalam perjalanan pergi sekolah, kedai dsb juga bila balik rumah.

6. Jangan jadikan amalan terlalu rapat dengan jiran lelaki sama ada tua atau muda, lebih-lebih lagi pergi bermain dan tidur di rumahnya kecuali dengan pengetahuan ibu-bapa dan tidak bersunyi-sunyi.

7. Jika kamu dihalang semasa sedang berjalan, cuba elakkan orang tersebut, jika masih dihalang, lari kebelakang dan jerit sekuat hati.

8. Balik kerumah segera sama ada dari sekolah atau tugasan diluar, jangan singgah dimana-mana tanpa kebenaran dan elakkan dari terlalu banyak bermain-main.

9. Cuba pastikan bila berjalan atau keluar rumah hendaklah bersama keluarga atau teman-teman dalam kumpulan. Elakkan keluar rumah waktu malam kecuali dengan keluarga terdekat.

10. Elakkan dari bergaul bebas dengan lelaki yang tidak dikenali dan yang bukan mahram, kerana lelaki tersebut mungkin gunakan peluang itu untuk merogol kamu.

11. Cuba elakkan dari berjalan di lorong, taman atau kawasan yang sunyi. Jauhi bangunan yang tersudut.

12. Jangan pergi berubat dengan bomoh dan jangan sekali-kali tinggal seorang diri berubat dengannya. Doktor lelaki juga hanya boleh memeriksa kamu dengan kehadiran pembantu wanita/jururawat.

13. Jangan berpakaian seksi. Sekalipun kamu tidak menjadi mangsa pada masa tersebut,tetapi mungkin orang lain yang lebih lemah akan jadi mangsa rogol lelaki yang ada penyakit hati.

14. Pastikan pintu bilik berkunci dengan baik semasa kamu mandi, menyalin pakaian ataupun berehat atas katil.

15. Jangan bermain dan bergurau dengan kawan lelaki dan membiarkan mereka menyentuh badan kamu.

16. Orang lelaki termasuk bapa, abang atau saudara-mara tidak boleh menyentuh bahagian sulit kamu.

17. Patuhi syari'at Allah, buat yang disuruh, tinggal yang dilarang nescaya kamu selamat.

18. Allah berfirman yang bermaksud ".....Jangan dekati zina". Jangan bergaul bebas atau melakukan perkara yang dilarang agama yang boleh membawa kepada zina dan lebih teruk jika dirogol.

Renung2 kan lah yer wahai kaum ku sekalian. ^___^. Jangan biarkan diri kita di salahgunakan..huhu T______T

kreadit: http://www.ehoza.com
Nota Comel: kena selalu Menjaga
aurat dan maruah diri.a


No comments:

Post a Comment

ce citer

Nuffnang