Tuesday, August 17, 2010

Apabila KITA Berpuasa

Bismillah...

Selamat berpuasa...sekejap jek, da seminggu kita berpuasa kan..kan.. (padahal i br pose 2 hari muakakak).

Adab lah bila berpuasa jek mesti lapar, penat, mengantuk, xlarat, tak bermaya, haus, sakit kepala,serabut, cepat marah dan macam2 lg lah sifat2 yang tak elok boleh terjadi..pehhhhh..menguji kesabaran betul kan. Masa ni lah kita nak menguji setinggi mane tahap kesabaran dan tahap metabolisme seseorang.

Kalau yang suke merungut..lapar..penat..lambatnyer buke...tu bermakna tahap kesabaran dorang sangat rendah.tak boleh nak harungi cabaran sikit, cepat mengeluh..haipp jangan mengeluh2 sangat makhruh tauk pose tu..hhuhu...(aii pon mengeluh gak pe hek3)ok sikit2 xpe kot kan..sekadar meluah perasaan.


Bila perut da lapar, hati selalunya xtenang. Xboleh salah sikit rase nak marah jek.Cam berlaku kat aii ni lah, kasteme bila bulan puasa ni hangin satu badan la skit. So kena hati2 bila berbicara atau buat keje yang disuruh. Dan yang paling xboleh blah, bila muka sorang2 muncung..macsm giler..HAHAHHA..tau la pauasa muka tu try senyumm skit..jgn la muncung kak oit...adeii..kang ade yang makan selipar kang ayyook!!! bak kate orang dolu2
gendang gendot tali kecapi, kenyang pewot Gua suka lo.
Da bila tiba waktu hampir2 nak berbuka masing mula bayang2kan menu apa yang mau di makan, ade yang suke masak makan kat rumah (macam aii) dan ade jugak yang suke memborong sakan di Bazar Ramadhan atau singkatan BaRam..cam lam belog en.Joe kito ehek..pewot da lapo, semua nak..semua nampak sedap..air kosong cicah biskut pon sodap..hohoho...mase ni kn la kawal skit nafsu makan tu..jgn ikut hati mati kang..okeyss...bersederhana lah anda..ehek..

Kita disunatkan berbuka dengan sebiji buah kurma..tapi ramai yang berbuka dengan sepam dua pam rokok..perghh..xpatut2...sangat tak patut kan..kenyang ke rokok tu?? hohoho...bawak2 lah berubah....

Bila da kenyang...mula la xlarat nak bangun,.,,,jadik MIM ALIF LAM ALIF SIN...MALAS...solat maghrib entah kemana...solat terawikh lam mimpi jek...huhuhu...Sepatutnya Bulan Rmadhan ni bulan untuk kita menambahkan pahala dengan memperbanyakkn ibadah kepada Allah yang Esa kan.

Masa ni lah, kita akan tau SIAPA KITA YANG SEBENARNYA. sebab bukan ke syaitan semua dah kena ikat sepanjang Bulan Ramadhan ni. Apa sahaja hal yang tak elok yang kita buat adalah dari diri kita sendri...so, tepuk dada..tanye IMAN...

wallahualam..


Nota Comel: hari ni kalo sempat
nak buat eskrin
goreng lah..ehek =p



No comments:

Post a Comment

ce citer

Nuffnang