Saturday, August 21, 2010

Resepi sedap : Ayam Vietnam



Bismillah..

Sekarang dah pun pukul 12.30 am. i da tidur sebenarnya, tapi terjaga gara-gara pewot keras,,tangki da penuh daa..huhuhuhu....ingat kan da pukul 5 am..tengok2 awal lagi, kenapa rasa cam da lama i tidur. Mungkin sebab penat kot dan tersangatkah mengantuk biji mata ni. huhuhu T_T.

Rasa macam nak share satu resepi feberet. adik beradik i punyer feberet ni. Tapi yang umi buat jugak TERbaik... jujum belajar masak pagi2 buta ni.

*creadit : google

Ayam Vietnam

Bahan-bahan

Ayam 1 ekor (ikut bilangan keluarga )

Santan pekat (1 biji kelapa)

Cili kisar (cili boh)

Daun limau purut

Serai

Daun kari

garam

gula

asam keping

air

minyak masak (untuk menumis)

bawang merah 4 ulas (dimayang)

bawang putih 4 ulas (diketuk)

Cara masak:

Tumiskan bawang merah dan bawang putih ,cili boh dan rempah kari hingga naik bau, masukkn sedikit air, masukkn ayam gaul hingga rata.

Masukkn santan, kacau perlahan2, masukkn daun kari, serai yang di titik, daun limau purut,asam keping.kacau hingga rata,tutup sekejap.Bila da naik bau, masukkn sedikit garam dan gula. biarkan hingga masak.

Sedia untuk di hidang...nyummy...

Ayam vietnam ni ala2 kari ayam, tapi dia agak pekat dan rase dia agak masam.

*bahan-bahan tu main agak2 jek, sebab tak tahu nak agak yng betul2 punya sukatan ngeeeee

*tak jumpa pic ayam vietnam kt pak google..pic tu lebih kurang la kan ehek =p

Ok..selamat mentry yer...

babai

Nota Comel : resepi dr chef wan

kalo tak silap


No comments:

Post a Comment

ce citer

Nuffnang