Stobery's Land

" Ketawa Tak Bererti Gembira, Menangis Tak Bererti Duka"

Sunday, March 7, 2010

eiyDa:: Tips Untuk Menjadikan Twitter Itu Best ::


Bismillah...


Sekarang makin banyak sosial networking kan... Facebook, Twitter , Myspace,Friendster,Tagged... kalau yang chating2 lak YM, tak pun skang der Gtalk.. dan banyak lagi lah. Tapi sekarang yang paling femes Facebook la kan...tapi antara Facebook dan Twitter i lebih reffer pada Twitter.Bukan i cakap Facebook tak best, Tapi kalau diberi pilihan, i akan pilih Twitter.Motif??..bagi i Twitter lebih best la, leh dapat info dengan cepat, dapat tau ape yang berlaku kalau pandai follow orang yang rajin tweet hal2 yang baru.

Still ramai yang tak tahu apa itu Twitter dan ada jugak yang cakap xreti cam ner nak guna twitter ni..yang terdekat my bro,my sis, my kazen..agak2 i la kan..i sorang jek kot yang aktif Twitter ni lam family..aagagaga ;p dorang cakap mcm bosan aje ..hahha...meh nak bagitau cam ner nak buat bertwitter tanpa rasa boring atau pun bosan atau pun tak tahu..heheh..
first korang mesti ada akaun Twitter dulu..pegi reg cepat..dan pandai pilih nickname yang best2 ok..hehhe ;p

Tips bila Bertwitter:

1) Friendly/Tak sombong

Kena pandai berkawan..jangan sombong.Kalau pepagi..petang atau pun malam..ada antara followers korang yang wish selamat pagi ke, malam,petang, bagi salam ke...korang jawab arr tweet dorang...nampak lah yang korang ni menghargai kedatangan dorang waktu tu..korang perasan kehadiran dorang.tak luak pun kan kalau reply tweet tu..contoh kalo salam...bukan ke wajib dijawab tapi sunat diberi kan kan..
kalau korang tau hari tu besday salah sorang followers..tak salah kalau wish kan..pastu katekan der yang tweet berita sedih/heppy ke..korang reply la...takziah ke..tahniah ke..Amin ke..pe2 la yg sesuai ngan tweet dorang..nmpk carring disitu ok!

2) Jangan terlalu serius:

Selalu jek serius...i ni jenis yang kuat bergurau, i tak nafikan lah.Maybe ramai yang tak suke ngan tweet i kan.heheh..tapi bila kita bergurau-gurau ni, makin ramai yang akan suke ,orang akan anggap yang kita ni jenis tak kisah,tapi kena berpada-pada jangan TERover mengarut, kang ada yang meluat. Jangan jugak over serius..lg susah..kang ade yang cakap kerek lak kan..heheh

3) Jangan Emo:

Ni lagi satu..i paling2 tak suke.Tweet jek mesti nak emosional, tweet hal-hal yang berkaitan ngan cinta lah, masalah itu ini, kalo yang perempuan kutuk lelaki..yang lelaki kutuk perempuan,huhu..kalo kekadang tu mybe ok..tp kalo selalu..tiap kali tweet mesti emo..fuhh..ssh mau dilayan..huhu

4) Jangan Meroyan:

Mybe ada yang xtau maksud meroyan dicini.Bukan meroyan orang perempuan lepas bersalin tu yer..tapi lebih kurang la kot.Tweet cakap sorang-sorang, seolah2 dituju kan pada seseorang di Twitter. Kes tak puas hati mybe.

5) Syok Sendiri:

Ada jugak sesetengah tu yang suka tweet something yang 'cam bagus'..entah betul ke tak xtau..bukan kiter leh nampak kan.hehhe..contoh macam..wah..pakwe encem tu senyum kat i lah atau pun, sedang mengorat pakcik posmen..hahhaha xpun hari ni da 40 kali i tercirit..oppsst.. ;p

7) Tolong -Menolong:

Ni lagi satu, bila kita da berkawan..walopon hanya dalam alam maya..tak salahkan kalo kiter saling tolong menolong.Kalau ada antara followers yang ada prob, pe salahnya kalo kiter tolong.Ok..i selalu dapat bantuan dari kawan2 di Twitter ok..sangat suke.best dan dorang tak kedekut ilmu.Janji kiter pun kn lah saling tolong jugak baru adil kan.Bila nampak tweet dorang mintak bantuan ke hape..n than korang tau..xsalah kalo..xbanyak pun, mybe setakat nasihat atau pendapat pun da memadai.

8)Rajin RT:

Yang ni pun penting gak.RT atau pun Retweet bermakna kalau ada followers korang yang tweet Blog update atau apa info atau promosi...korang kena la rajin RT..bila korang RT...makin ramai yang akan tau...mybe korang ramai folllowers...so followers2 korang pun akan tau jugak..faham tak?..tak faham?.wat2 faham2 la yer..hahaha i xreti nk explain cam ne ni..;p..pada yang di RT tu..say lah TQ yer..hehhe

9) Berscandal & Gaduh

Ok..yang ni xtau la nk cakap cam ner..kalo korang aktif bertwitter mesti perasan kan hal ni...scandal sane sini..pastu heboh la kat Twiiter.. n than gaduh...putus..pastu maki hamun satu sama lain..pastu da gaduh..perli2..huhuhu sangat tak best ok.Tu jek.;p
* Moral..berkawan berpada-pada*

Itu aje kot tips untuk hari ini. Laman Twitter sekarang da jadi macam tempat berchating..ada yang kata da jadik macam MiRc..pe tu ek..serius cakap, i tak pernah pun cuba atau guna laman Chating MiRc tu..heheh selalu guna Ym jek dari dulu sampai la sekarang.
Bertwitter jugak boleh menambah kenalan, list dalam YM,Gtalk dan follower/pembaca di blog..boleh meningkatkan traffic blog anda.. tak ke bagus tu kan.

* korang boleh jugak usha2 blog ni --->> twitter-a-holic untuk lebih banyak info pasal Twitter.
*kalau ada yang terasa tu..am so sorry k..tak berniat lansung nak mengata korang
* i tak cakap kat sape2..i cakap kat diri i sndri..
* Jangan lupe follow i yer stoberycoklat


Nota Comel: macam-macam
jenis manusia ada
dalam dunia maya ni. ;p



0 Comments:

Post a Comment

ce citer

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home