Tuesday, March 16, 2010

eiyDa::Dah Bersedia Tamatkan Zaman Bujang::


Bismillah


Sekarang cuti sekolah kan...so bila sebut aje cuti sekolah, mesti korang da boleh agak ape yang salu oarang kita buat.pe dia? melancong?? yer2 betul..lagi2..pe ek..ala..pe lagi kalau bukan kenduri kawen la..heheh.
Ramai la yang kawen cuti2 sekolah ni.Ada yang umo br masuk 18 da kawen..der tu dah nk masuk 40 thn..tak gak kawen2....persoalannyer sekarang perkahwinan ni dikira dr segi umo ker? atau pon dr segi apa?..

Persediaan Sebelum Kawen:

1) Cukup dewasa dan matang:
Ni penting...bila kita da dewasa...matang..pemikiran pon akan auto jd matang..xkisah lah umo br 18 pon kan..pe guna kalau umo dah 40 tapi tak matang2..perangai macam budak2..tak pikir masa depan..orang cam ni..xwajib kawen la kot..ssh nnti.

2) Bersedia dr segi fizikal dan mental:
Korang da bersedia nak ada isteri/suami...ada anak2..ada family?..da bersedia nk tinggal kan zaman bujang korang...xder lg nk enjoi2 cam dulu?...korang da boleh kawen...bersedia nk berkomitmen...bila da kawen..lam kepala cuma ada family..masa depan...zaman enjoi2 da berlalu...

3) Pandai menguruskan hal rumah:
Paling2 penting..nak2 untuk kaum perempuan..try tgk bilik korang cam tongkang pecah ke cam library?? .heheh kemas ke bersepah??baju da basuh?da kemas?...pokok pangkal kena rajin. Kalo rajin..semua benda akan kemas dan mudah nak dibuat..Jangan malas2..

4) Pandai Masak
Masak ni..bukan ssh pun kan...belajar lah kalau xreti. Bila da kawen, kena la tau masak..tak kan suami nak mkn lauk kedai jek hari2 kan,..boring tu.da la masa bujang mkn kt kedai..da kawen pon still mkn kt kedai gak??xpatut..masak tu penting tak susah caye lah.hehe..antara nak ngan tak nak jek.Suami suka mkn masakan si Isteri sedap ke tak sedap ke tak kisah..jnji dapat rase air tangan isteri..banyak pahala tu..cehwah.kawan i cakap ni tau.heheh

5) Tamatkan stady dulu:
Sekarang ramai yang kawen ms ngah belajar lagi..tak salah kan..tapi bagi i lah..agak ssh..bile berkomitmen ngan 2 benda sekali..mn nk belajar, mn nk jaga suami. kalo i..biar hbs belajar dulu br kawen...kalo da jodoh tak kan kemana.

6) Ekonomi yang kukuh
Da bekerja tetap..der gaji bulan yang cukup..der kereta/motor der rumah.. xkisahlah sewa ke beli ke..korang mesti xnk tinggal ngan mertua kan.bukan maksud i kalau xder sume ni xleh kawen tak..tapi kalau ada lagi baik..

7) Ilmu agama /Ilmu rumah tanga yang cukup
yang ni penting....untuk membimbing suami/isteri dan jugak anak2 nanti..br lah dapat keluarga harmoni dan bahagia dunia dan akhirat

Ini pendapat i lah...mybe korang ada tips laen sebelum nak kawen ni.Ingat Perkahwinan bukan hal main2 yer...kalau boleh biarlah Perkahwinan tu kekal hingga ke akhir hayat, bukan setakat anak cucu aje.Sekali Seumur hidup..bukan berkali2 seumur hidup.
So buat keputusan yang bijak.Berkahwin bukan keran nafsu semata-mata..

Wassalam...


Perkahwinan Menurut Islam:
Perkahwinan atau nikah menurut bahasa ialah berkumpul dan bercampur. Menurut istilah syarak pula ialah ijab dan qabul (‘aqad) yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam .
Perkataan
zawaj digunakan di dalam al-Quran bermaksud pasangan dalam penggunaannya perkataan ini bermaksud perkahwinan Allah s.w.t. menjadikan manusia itu berpasang-pasangan, menghalalkan perkahwinan dan mengharamkan zina. (wikipedia)
Nota Comel: kalau semua tu korang
dah ada
tapi tak jugak kawen..
mungkin
belum ada jodoh..
jodoh itu rahsia Allah..



No comments:

Post a Comment

ce citer

Nuffnang