Stobery's Land

" Ketawa Tak Bererti Gembira, Menangis Tak Bererti Duka"

Sunday, August 29, 2010

tips membeli dan blah....

Bismillah

Selamat berpuasa hari ke 20 today!! yeay bersyukur sangat pada Allah yang masih lagi memberi kesempatan pada hambanya ini untuk menjalankan kewajipan pada Nya..Amin Ya Rabbal Alamin..YaAllah..Padamu ku panjatkan syukur.

Tadi, sementara nak menunggu waktu habis kerja dalam pukul 6 petang sempait lagi la i jalan-jalan usha2, cui-cuci mata sikit.Baju raya da pun siap, jahit sendiri je seperti tahun-tahun yang sudah.kuih raya pula, umi da pun tempa h dengan kawan2 dia.Almaklumlah kalau da bulan Ramadhan ni, ramai lah yang akan mula berniaga.Tolong-tolong orang melayu bak kata umi.yo lah kan.heheheh..tapi dalam kita sibuk dan leka bershopping sakan sempena nak menyambut raya tak lama lagi, kita kena juga selalu Muhasabah diri.Ingat pada mereka yang kurang mampu.jangan sesekali berbelanja mengikut hawa nafsu, sebaliknya berbelanja mengikut keperluan.

Tips berbelanja di musim perayaan

1) Beli barang yang diperlukan sahaja.tak perlu la nak tukar segala macam dalam rumah tu, tukar yang betul-betul perlu jek.

2) Baju raya pun tak perlu la sampai berpuluh-puluh pasang...kita bukan artis nok!! HAHAH 2 pasang rasenya da cukup kot.Pakai time raya jek, pastu nanti tersimpan indah la dalam almari xsentuh.membazir tu.

3) Zaman sekarang da jarang orang buat biskut raya kan, yerla da berlambak-lambak jual. Ada yang murah dan ada yang mahal.So buat pilihan yang bijak, jangan rambang mata.Tengok cantik terus beli, padahal belum tau lagi apelah rasenyer.Yang wajib biasa macam almod london,tat nenas, mama carry,kek lapis dll.

4) Jangan mudah tertipu dengan jualan murah, big sale.pantang nampak jualan murah sikit, mula la beli itu, ini.Tak baik membazir Tuhan marah tau..HUHUHUH.berbelanja ikut yang mampu dan perlu sahaja ok.

5) Setiap kali keluar membeli belah, pastikan uOls bawak duit yang cukup-cukup je jangan lebih-lebih.Sebab tabiat orang kita ni, selagi dompet tak kering selagi tu xstop shopping ade jek la benda yang nak dibeli.

6) Kalau boleh, shopping la waktu malam, sebab malam masa agak suntuk. So uOls xakan ada banyak masa nak melilau2 cari barang lama-lama. Lagi lama uOls melilau-lilau, lagi banyak uols akan berbelanje cayolah!

7) Buat list barang yang uOls nak beli.dan JANGAN sesekali beli barang yang xade dalam list, amalkan selalu..InsyaAllah..uOls akan lebih berdisiplin dalam berbelanja.

pendek kata, Alalh tak suka pada mereka yang suka membazir, bersederhanalah dalam apa jua yang uOls buat.k..

tu saje okok!

*kalo der typo tu abaikan lah yer..katepon i ni miss typo sedunia..huhuhu.. T_T'

Nota Comel: lagi 10 hr nak

raya..yey!



0 Comments:

Post a Comment

ce citer

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home