Tuesday, January 25, 2011

Pengorbanan yang sebenar

Bismillah...

Lirik lagu ketulusan Hati-Marshanda


Sedihku sakitku ku terima
Ku rela ku pasrah jalanku
Ini suratan aku dicoba
Demi rahmat-Mu ku memohon

Yaa Allah ridhoi ketulusan hati
Yaa Allah beri aku ketabahan
Yaa Allah aku sanggup berkorban
Demi rahmat-Mu Yaa Allah

Yaa Allah ridhoi ketulusan hati
Yaa Allah beri aku ketabahan
Yaa Allah aku sanggup berkorban
Demi rahmat-Mu Yaa Allah

Nak share ngan korang tentang pengorbanan. Pengorbanan seorang Ibu/bapa pada anak-anaknya, pengorbanan anak-anak pada ibu/bapanya, pengorbanan seorang kawan, pengorbanan seorang kakak, abang mahupun seorang adik. Atau pengorbanan seorang kekasih sekalipun......

Pernah tak korang berkorban untuk sesiapa yang korang sayang?Sebanyak mana dan seikhlas mana pengorbanan tu?adakah sanggup berkorban apa sahaja demi kepentingan dan kebahagiaan orang lain?Korang rasa berbaloi ke pengorbanan yang korang lakukan tu.

Teringat kisah seorang kawan i ni, walaupun dia masih muda tapi begitu banyak pengorbanan yang dia lakukan demi keluarga.Sanggup abaikan pelajaran, kerja untuk menanggung family yang agak agak susah. Menjaga kebajikan mak dan ayah sudah agak uzur dan sakit.,kerja siang dan malam,tak kira penat dan lelah. Sungguh terharu dan tersentuh..begitu besar pengorbanan dia. Begitu kuat hati dia.ujian demi ujian dilalui dengan hati yang tabah.tapi kadangkala dia kecundang jugak dek perasaan lemah di hatinya. Sepatutnya dia sekarang belajar bukannya bekerja.tapi oleh kerana keadaan yang tak mengizinkan dia terpaksa mengalah.

Sebagai seorang kawan, i hanya mampu memberi kata-kata semangat dan nasihat.Itu sahaja yang termampu. Memang mudah untuk berkata sabar, kuat, tabah, tapi berat mata yang memandang berat lagi bahu yang memikul. Dia seorang yang gila2..happy go lucky...tapi sebenarnya dia menyimpan satu beban yang sangat berat.ketawa tak semestinya kita gembira kan.ketawa tu kadang-kadang salah satu cara untuk kita sorokkan hiba dihati sebenarnya.

Sebagai seorang anak, rasanya belum ada pengorbanan yang i lakukan untuk umi and abah.pengorbanan seorang kakak pada adik pun i tak pasti.Sebagai adik juga i belum pasti.ada ke ek? i berkorban untuk family sebelum ni? -_-Seingat i lah merekla lah yang banayk bekorban untuk i..terutama umi and abah.

Pada kawan i tu semoga dia terus tabah mengharungi dugaan daripada Allah..ingat, Allah tak akan menguji hambanya dengan ujian yang berat dan tak termampu untuk kita hadapinya. Semoga segala pengorbanan kau akan dibalas dengan ganjaran yang besar didunia mahupun diakhirat.Amin...

Nota comel: tabah dan terus
tabah ok.....sayang kau.. hug!!hee


1 comment:

ce citer

Nuffnang