Sunday, June 6, 2010

eiyDa:: Israel laknatullah & isu boikot memboikot ::


Bismillah..

Semalam ada tengok lam berita, kapal MV Rachel Corrie pon telah di tawan oleh israel.huhu.hope semua akan selamat.jangan ada lagi kes kehilangan nyawa seperti kes kapal Mavi Marmara hari tu.Kejam sungguh rejim israel ni kan. orng lain datang nak menolong pon, disekatnyer.memang da terang2 nampak kejahatan israel.

Memang pelik la, bila da segelintir yang cakap 'xsemua israel tu jahat' erm...israel memang jahat!! kejam!! laknatullah!!.Bila kes macam ni terjadi seperti biasa akan ada nyer kempen memboikot barangan Israel.Memang terlalu banyak barangan Israel yang ada kat MY ni.Dan kebanyakkannyer memang kita selalu guna.

Kebanyakkan barang2 yang tersenarai tu memang kita da biasa guna / makan macam meggie, KFC,CocaCola,Pepsi,Barangan Nestle, Nokia,McD, pusat membeli belah carrefour.

Kita memang sudah terbiasa dan telah lame terdedah dengan barangan2 dar Istarel ni.Dan bukan senang untuk kita memboikot trs kan.tapi, itu semua bukan alasan untuk kita tidak memboikot.Kurangkan membeli dan menggunakan produk2 tersebut pon dah kira membantu.Sekarang pon da makin banyak kn produk2 buatan MY yang memang sah ketulinan dan kehalalalannyer.

Contoh macam produk2 HPA.Tapi produk tu still belom berkembang lagi.Masih ramai yang tak tahu pasal produk halal keluaran HPA.So, bagi uols kan.. macam mana cara terbaik untk kita jayakan kempen boikot barangan Israel laknatullah ni ek. Kalo setakat agihkan risalah2 boleh berjaya ke?banyak lagi kempen2 kesedaran yang perlu kita buat. Pihak Media pon perlu bekerjasama menjayakan kempen ni.Mungkin jugak kalau kerajaan memboikot semua barangan2 ni, ekonomi negara kita akan terjejas.huhu...

Ada jugak yang cakap, kita sebuk nk memboikot, mengecam tindakan Israel tapi sedar tak yang sebenarnyer kita tak berbuat apa-apa?? i mang tak setuju ngan kenyataan macam ni. kalo kita tak mampu nak membantu dengan wang ringgit dan tenaga, DOA adalah salah satu bantuan yang sangat penting.Allah akan selalu mendengar doa dari umtnyer yang memerlukan bantuan dam doa dari umatnyer yang teraniaya.InsyaAllah.

Sama2lah kita berdoa semoga semua sukarelawan2 yang menyertai misi bantuan ke Gaza akan pulang dengan selamat.Amin..

Nota Comel: jangan jadi manusia
yang bercakap
tak serupa bikin



Nuffnang